5 powodów, dla których warto skorzystać z biura nieruchomości
Kupujesz albo sprzedajesz mieszkanie i zastanawiasz się czy skorzystać z usług biura nieruchomości? Postaram się ciebie przekonać, że warto to zrobić.
Bywają sytuacje, gdy proces sprzedaży przebiega gładko i bezproblemowo. Obie strony zgadzają się na zaproponowane warunki, nieruchomość jest wolna od zadłużeń, nikt nie rości sobie do niej praw, a własność nie dzieli się na pięciu spadkobierców. Nawet dla osób mniej doświadczonych na rynku nieruchomości są to w większości transakcje proste i przyjemne.
Nie zawsze jednak sprzedaż jest tak łatwa, a już prawie na pewno należy spodziewać się różnorodnych trudności, gdy myślisz o działce albo o domu wybudowanym kilkadziesiąt lat temu. Dobry pośrednik nieruchomości pomoże przejść przez często niełatwy i usiany pułapkami proces sprzedaży.
Dlaczego zatem warto skorzystać z usług biura nieruchomości?
1. Doświadczenie
Każdego roku przeprowadzamy przynajmniej kilkanaście transakcji na rynku. Rozmaitych transakcji – od szybkich sprzedaży niedużych mieszkań z uregulowaną sytuacją prawną, po grunt pod zabudowę wielorodzinną z kilkoma skłóconymi spadkobiercami.
Każda transakcja to najlepsza z możliwych nauk, bo spotykamy życiowe, realne przypadki. Tę wiedzę możemy zastosować później przy kolejnych umowach.
Doświadczenie to nie tylko dodatkowe kompetencje, ale też nowe znajomości i kontakty. Przez okres naszej pracy zaufało nam nie tylko kilku stałych klientów, ale też inni profesjonaliści z branży – deweloperzy oraz pośrednicy nieruchomości. Ten kapitał zaufania pozwala nam na zwiększenie zasięgu naszej działalności i dotarcie do miejsc, do których internet nie dociera.
2. Bezpieczeństwo
Bierzemy na siebie część odpowiedzialności za transakcję. Naszym zadaniem jest dopełnić formalności, sprawdzić stan budynku i gruntu oraz zatroszczyć się o klarowną sytuację prawną. Od naszych działań jesteśmy dodatkowo ubezpieczeni.
Praktyka nauczyła nas uważności na niektóre zachowania. Można powiedzieć, że im dłużej pracujemy, tym lepiej mamy wykształcony wykrywacz nieszczerości. Działa to też w drugą stronę – wiemy, czego obawiać się nie należy.
Z bezpieczeństwem jest tak, że nawet nie wychodząc z domu nie da się w 100% zabezpieczyć przed wszystkimi sytuacjami. Ryzyko można „jedynie” minimalizować. Skorzystanie z dobrego biura nieruchomości jest właśnie minimalizowaniem ryzyka.
Można to przyrównać do wątpliwości podatkowych – na wiele pytań znajdziesz odpowiedź w internecie albo pomoże ci kolega, który miał kiedyś podobny problem. Jednak w bardziej złożonym przypadku częściej otrzymasz radę o skorzystaniu z usług doradcy podatkowego.
Wiele osób, w szczególności część branży pośrednictwa, demonizuje transakcje na rynku nieruchomości, nazywając je zbyt skomplikowanymi, aby były zawierane bez udziału wyszkolonych do tego ludzi. Tymczasem są takie sytuacje, w których pomoc dodatkowych osób jest mniej istotna.
Nie zmienia to faktu, że często sprzedajemy lub kupujemy majątek związany z kilkoma pokoleniami. Dla większości osób zakup mieszkania będzie najpoważniejszym i jedynym takim zakupem w życiu. Warto się więc zastanowić, czy te dodatkowe kilka procent, stanowiące prowizję biura nieruchomości, nie kupują również spokoju ducha.
3. Oszczędność czasu
Nieważne czy sprzedajesz, czy kupujesz mieszkanie – zazwyczaj zajmuje to trochę czasu.
Wystawisz ogłoszenie na jeden z popularnych portali? Większość telefonów otrzymasz od pośredników, którzy będą chcieli włączyć twoje mieszkanie do oferty swojego biura.
Zastanawiasz się nad zakupem domu? Czeka cię przeglądanie setek, jeśli nie tysięcy ofert – z czego większość to oferty biur, często z niewłaściwym adresem oraz dawno wygasłe ogłoszenia.
Jako biuro nieruchomości bierzemy to wszystko na siebie – ty możesz się zająć swoim życiem, a my poszukamy swoimi sposobami nowego domu dla ciebie.
Dotyczy to również obsługi samej transakcji, czyli tak zwanych „formalności”. Prawo pod tym kątem zmienia się ostatnio dość dynamicznie, a ilość papierologii rośnie (o ziemi rolnej nawet nie ośmielamy się pisać). Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zajął się tym sam, ale po co tracić czas? Zwłaszcza, że większość urzędów otwarta jest w mało sprzyjających godzinach.
W swojej pracy staramy się usługę pośrednictwa zbliżyć do usługi concierge, czyli wyręczać klienta tam, gdzie jest to możliwe, maksymalnie umilając transakcję.
4. Dotarcie do wielu grup klientów
Jeśli próbujesz sprzedać mieszkanie samodzielnie, najprawdopodobniej zamieścisz je na jednym z wiodących portali z ofertami nieruchomości. Może też zawiesisz baner na elewacji lub ogrodzeniu, albo udostępnisz post na facebooku.
Owszem, da to dostęp do sporej ilości potencjalnych nabywców – a jeżeli cena i lokalizacja są okazyjne, to takie działanie może okazać się wystarczające. W szczególności, jeżeli nie zależy ci na szybkości transakcji.
Być może jednak jesteś jedną z tych osób, które rozglądają się za biurem nieruchomości, bo wystawione ogłoszenie spowodowało jedynie telefony od pośredników albo klientów, którzy zainteresowani byli „wstępnie” i słuch po nich zaginął.
Jako biuro nieruchomości mamy większe możliwości promocji oferty, a szczególnie istotna okazuje się współpraca z profesjonalistami w branży. Są to przeważnie inni pośrednicy, ale też firmy relokacyjne albo prywatne spółki i instytucje, które regularnie zatrudniają pracowników na kilkuletnie kontrakty w Polsce.
Wielu klientów nigdy nie zagląda na portale ogłoszeniowe, ani nie śledzi social mediów – wolą tę pracę zlecić biuru nieruchomości, firmie relokacyjnej lub swojemu pracodawcy. Docieramy potem do takich osób i możemy zaoferować im bezpośrednio twoją ofertę.
5. Profesjonalna prezentacja oferty
Na każdym rynku ważny jest aspekt wizualny – opakowanie i dobre pierwsze wrażenie. Nie inaczej wygląda to w branży nieruchomości. Dobra, przyciągająca wzrok oferta to jeden z istotniejszych czynników pozwalających pozyskać klientów zainteresowanych zakupem (86% kupujących deklaruje, że dobre zdjęcia są ważne przy wyborze mieszkania).
Estetyczna oferta jest kluczowa dla klientów szukających wyższego standardu, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów. Ładne zdjęcia wyeksponują najlepsze strony, a ciekawy i interesujący opis zachęci do kontaktu.
W świecie, w którym agencje nieruchomości zaczynają konkurować ze sobą na wielu płaszczyznach i oferty nieruchomości stają się coraz bardziej eleganckie, oferta mieszkania z zamieszczonymi nieestetycznymi, zdjęciami często ginie w morzu innych ogłoszeń. Nawet pomimo dobrej ceny oraz odpowiedniej lokalizacji. Dlatego, aby zadbać o jak najwyższą jakość naszych usług, zawsze korzystamy z usług fotografa nieruchomości oraz copywritera, który stworzy zachęcający opis mieszkania.
Na koniec zapytam przewrotnie – dlaczego NIE korzystać z pomocy biura?
Każda agencja jest inna. Na rynku są obecne duże, ogólnopolskie franczyzy z największym zapleczem ofert i wysokimi możliwościami oraz małe agencje stworzone przez pośredników poszukujących niezależności. Dobrze jest się zatem zastanowić komu powierzyć usługę pośrednictwa – bo i jedni, i drudzy mają zarówno wady jak i zalety – oraz czy w ogóle komukolwiek ją powierzać.
Żyjąc w epoce powszechnego dostępu do wiedzy i mając u boku materiały zgromadzone w internecie, można się pokusić o samodzielną sprzedaż lub kupno mieszkania. W niektórych sprawach pomoże gminny urzędnik, w innych doradzi notariusz. W sytuacjach prostych wystarczy kierować się ogólno przyjętymi zasadami oraz zdrowym rozsądkiem.
Jak to wygląda w USA?
Według danych z rynku nieruchomości zza oceanu wynika, że zaledwie 8% właścicieli nieruchomości sprzedała swoje mieszkanie samodzielnie, z czego 24% sprzedała dom swoim bliskim lub znajomym. Największe problemy z jakimi się spotkali to: trudności z uzyskaniem właściwej ceny (15%), zrozumieniem i pozyskaniem dokumentacji (12%) oraz szybkością sprzedaży (13%).
Wynika z tego, że jeżeli umiesz negocjować, sytuacja prawna nieruchomości jest uporządkowana i prosta, a szybkie tempo sprzedaży nie jest twoim pierwszym priorytetem, to skorzystanie z usług biura może okazać się zbędne. Jeśli natomiast zależy ci na cenie, a sytuacja prawna wymaga wyprostowania, możliwe że lepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług profesjonalisty.
Mogłoby się wydawać, że liczba osób korzystających z usług pośrednictwa nieruchomości zmniejszy się na przestrzeni ostatnich lat. Wystarczy wskazać chociażby na rewolucję techniczną w postaci internetu i możliwości dotarcia w prosty sposób do tysięcy odbiorców oraz na powszechny dostęp do specjalistycznej wiedzy, do niedawna zarezerwowanej dla specjalistów i prawników.
Dane pokazują jednak odwrotny trend – w Stanach Zjednoczonych w roku 2001 z usługi pośrednictwa skorzystało 69% kupujących, a w 2017 – aż 87%. Co ciekawe, 90% klientów biur nieruchomości zazwyczaj spędza około 10 tygodni próbując własnych sił w sprzedaży, zanim ich drogi skierują się ku agencji.
Liczba osób korzystających z pomocy pośredników rośnie i jestem przekonany, że jest to wzrost uzasadniony. Oczywiście, tak jak w każdej branży można trafić na przykrą niespodziankę – „specjalistę” bez doświadczenia skuszonego wizją wysokich zarobków.
Ja natomiast zachęcam do skorzystania z usług naszego biura nieruchomości.
źródło: Wszystkie dane użyte w artykule pochodzą z raportu Natonial Association of Realtors z 2017 Profile of Home Buyers and Sellers